Minyak apa yang perlu disapu pada muka untuk peremajaan

seorang wanita menyapu minyak pada mukanya untuk peremajaan kulit

Minyak kosmetik mengandungi banyak nutrien dan vitamin yang membantu mengekalkan bentuk kulit.

Apa yang perlu anda lakukan ialah membaca dengan teliti senarai kontraindikasi untuk produk yang anda gunakan.

Sesetengah produk tidak boleh digunakan di sekeliling mata manakala yang lain tidak sesuai untuk kulit berminyak. Intoleransi individu badan terhadap komponen minyak tertentu juga mungkin.

Jika anda tidak melanggar arahan dan tidak mengoleskan kulit dengan produk yang tidak sesuai, maka kesannya akan menjadi baik.

Setiap minyak mempunyai komposisi yang unik, adalah simpanan bahan berguna dan mempunyai kesan yang berbeza pada kulit. Ia digunakan dalam bentuk tulen atau sebagai sebahagian daripada topeng, krim, losyen dan serum.

kelebihan dan kekurangan

Senarai manfaat minyak kosmetik agak panjang.

  1. Kebaikan untuk kulit. Minyak kosmetik menjaga kulit, membersihkannya dengan baik terima kasih kepada asid lemak yang terkandung di dalamnya dan secara amnya mempunyai kesan anti-penuaan.
  2. Harga rendah dan ketersediaan. Anda boleh membeli minyak di mana-mana farmasi, julat biasanya agak besar dan, sebaliknya, harganya tidak tinggi. Jika anda menganggap bahawa minyak pati tidak digunakan dalam bentuk tulennya, tetapi beberapa titisan beberapa jenis asas ditambah, maka gelas sedemikian akan cukup untuk masa yang lama. Minyak asas juga murah. Dalam kapasiti ini, sebagai contoh, ia dibenarkan menggunakan minyak zaitun dara tambahan, yang boleh didapati di kedai runcit biasa. Sebotol liter cukup untuk masa yang sangat lama.
  3. Komposisi semula jadi. Minyak diekstrak daripada komponen semula jadi dan dibersihkan daripada kekotoran berbahaya. Akibatnya, anda mempunyai produk yang bebas daripada bahan kimia dan paraben.

Tidak banyak keburukan, tetapi ia bukan tanpanya.

  • Kelemahan utama ialah kesan penggunaan minyak tidak sehebat yang kita mahukan. Mereka memperbaiki keadaan kulit, tetapi tidak mengubahnya secara radikal. Selain itu, anda tidak akan mendapat keputusan serta-merta atau keesokan harinya. Untuk melihat perbezaannya, anda perlu menggunakan minyak dengan kerap, sekurang-kurangnya sebulan atau lebih baik daripada dua.
  • Kemungkinan tindak balas alahan. Seperti mana-mana produk semula jadi, minyak kosmetik boleh menyebabkan intoleransi individu, jadi lebih baik untuk menjalankan ujian alahan sebelum menggunakannya buat kali pertama.

Minyak terbaik untuk peremajaan

Terdapat banyak minyak yang tersedia untuk membantu mengekalkan keremajaan. Saya akan memberitahu anda tentang yang paling popular dan berkesan.

koko

Mentega koko asli mengeluarkan bau coklat yang unik. Ia mengandungi banyak perkara berguna:

  • Asid lemak;
  • Tannin;
  • Kafein;
  • Xanthine.

Produk ini mempunyai sifat toning dan penyembuhan yang sangat baik dan sering digunakan dalam balm bibir kerana ia berfungsi dengan baik pada bibir kering dan pecah-pecah.

Mentega koko tidak akan menghilangkan kedutan, tetapi ia berfungsi dengan baik untuk menghalangnya daripada muncul, melindungi kulit daripada faktor persekitaran yang berbahaya dan membantunya memperbaharui dirinya dengan lebih baik.

tanduk

Ini adalah produk luar biasa yang agak mahal tetapi menonjol daripada minyak kosmetik yang lain. Ia diperbuat daripada tanduk rusa muda dan mengandungi pelbagai jenis bahan berguna:

  • lapan belas asid amino berbeza;
  • Enzim;
  • Asid glutamik;
  • Glisin;
  • Kolagen, iodin, kalsium, zink dan unsur surih lain.

Produk ini mudah menembusi kulit dan mengaktifkan proses penjanaan semula tisu, menguatkan imuniti tempatan dan meningkatkan peredaran mikro darah.

Jojoba

Minyak ini tinggi dengan vitamin E, yang merupakan antioksidan semulajadi, menjadikannya baik untuk kulit kering dan penuaan di muka dan leher.

Sudah tentu, ia tidak berbaloi untuk menunggu kesan mengangkat 100%, tetapi keanjalan kulit akan meningkat dengan penggunaan biasa produk ini. Pada masa yang sama, ia diserap dengan baik dan cepat, yang bermaksud ia boleh digunakan sebagai pengganti krim dan digunakan pada waktu malam.

peranan

Jika anda sedang mencari minyak yang sesuai untuk meremajakan dan membersihkan kulit anda, lihatlah Minyak Castor. Oleh kerana komposisinya, ia terdiri daripada hampir 90% asid risinoleik, yang memulihkan kulit kering dengan sempurna dan membuat kedutan kurang kelihatan.

kelapa

Ia melindungi kulit dengan pasti daripada kesan berbahaya sinaran ultraungu dan oleh itu sangat popular di kawasan yang cerah pada musim panas. Selain itu, ia juga meningkatkan proses metabolisme supaya kulit wajah kelihatan lebih segar.

Kelebihan produk ialah ia boleh digunakan untuk menyapu kulit di sekitar mata dan kelopak mata. Banyak minyak tidak boleh digunakan di kawasan ini kerana kekuatannya yang berlebihan atau tekstur yang berat. Minyak kelapa sangat ringan, diserap dengan baik dan kulit di bawahnya bernafas.

bijan

Satu lagi produk yang ulasan mengatakan berfungsi dengan baik pada kulit kering dengan tanda-tanda pertama layu. Terdapat banyak unsur berguna dalam minyak bijan:

  • vitamin B;
  • Vitamin E dan C;
  • Fitosterol;
  • Unsur surih (silikon, zink dan lain-lain);
  • Sesamol adalah bahan khas yang melindungi dengan sempurna daripada sinaran ultraungu.

Walaupun minyak ini lebih mahal sedikit daripada yang lain, ia berfungsi sebagai pencegahan yang baik terhadap kedutan, menjadikan kulit lebih anjal, menghilangkan kekotoran dengan baik dan menormalkan kelenjar sebum.

biji rami

Minyak ini mempunyai keupayaan untuk menyegarkan kulit penuaan dengan baik, tetapi ia mempunyai batasan. Ia berat, jadi ia tidak boleh digunakan di sekeliling mata. Terdapat risiko bangun dengan bengkak.

Tetapi alat ini menunjukkan dirinya dengan baik di kawasan leher dan décolleté. Jika anda menggunakannya cukup lama dan kerap, keadaan kulit di kawasan ini akan bertambah baik, keanjalan dan keanjalan akan dipulihkan.

Sea buckthorn

Minyak ini boleh meremajakan dengan baik, tetapi ia tidak digunakan dalam bentuk tulennya. Bergantung pada jenis kulit anda, anda boleh mencampurkannya dengan minyak asas pilihan anda. Untuk kesan anti-penuaan yang lebih ketara, saya mengesyorkan mencampurkannya dengan kandungan kapsul vitamin E.

Minyak buckthorn laut membersihkan kulit yang kendur, meningkatkan keanjalan. Dengan penggunaan biasa, kedutan menjadi kurang ketara.

buah zaitun

Produk ini bukan sahaja sesuai secara lisan sebagai komponen salad ringan, tetapi juga boleh digunakan untuk menjaga kelopak mata. Ia cukup untuk meletakkan kompres dengan minyak zaitun pada kawasan masalah di kawasan mata selama 10 minit - dan selepas beberapa prosedur sedemikian, keadaan kulit akan bertambah baik. Ia adalah bahan biasa dalam banyak resipi kosmetik rumah.

labu

Produk ini mempunyai komposisi yang sangat kaya, ia mengandungi;

  • Karotenoid;
  • gliserida asid organik;
  • Fosfatida;
  • Vitamin E dan vitamin B;
  • Phytin;
  • Stearine.

Akibatnya, ia melembapkan kulit dengan sempurna, melindungi dari matahari, berfungsi sebagai pencegahan yang baik terhadap jerawat, menyuburkan dan mengurangkan kelemumur. Sesuai untuk semua jenis kulit.

resepi

Terdapat banyak resipi dengan semua minyak ini untuk jenis kulit yang berbeza. Mereka sering dicampur bersama, dengan bahan-bahan yang berbeza untuk kosmetik rumah atau ditambah kepada perumusan dalam krim mudah dan murah. Sebagai contoh, topeng yang diperbuat daripada minyak labu (satu sudu teh), tanah liat kosmetik (dua sudu besar), dan kayu manis tanah (setengah sudu teh) boleh membantu dengan jerawat.

Anda boleh menghilangkan bintik-bintik penuaan dengan mencampurkan satu sudu teh minyak kastor dengan satu sudu timun parut dan menggunakan campuran itu sebagai topeng.

Dan anda boleh membuat krim berkhasiat daripada mentega koko. Untuk melakukan ini, cairkan satu sudu produk dalam tab mandi air, tambahkan beberapa titis vitamin A dan E dan satu sudu teh buckthorn laut dan minyak pinggul mawar, gaul rata dan gunakan. Krim sedemikian disimpan di dalam peti sejuk selama beberapa hari.

Kesimpulan

Menggunakan minyak kosmetik boleh membantu dengan pendekatan bersepadu untuk peremajaan, terutamanya jika anda tidak berpeluang mengunjungi salon dengan kerap dan membeli kosmetik yang mahal. Ini adalah ubat semulajadi semulajadi yang mempunyai kesan anti-penuaan yang baik dan tidak mengandungi bahan berbahaya yang begitu banyak dalam kosmetik murah.